سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه تو را به خداى سبحان نیازى است در آغاز بر رسول خدا ( ص ) درود فرست ، سپس حاجت خود بخواه که خدا بزرگوارتر از آن است که بدو دو حاجت برند ، یکى را برآرد و دیگرى را باز دارد . [نهج البلاغه]
رسم لاله ها
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» « امر به معروف و نهی از منکر واجب فراموش شده »

    « امر به معروف و نهی از منکر واجب فراموش شده  »

یکی از موضوعاتی که در عصر ما به فراموشی سپرده شد بالاخص در خانواده ها  اصل مهم امر به معروف ونهی از منکر می باشد .در دین مبین اسلام این امراز ضروریات دین به شمار می آید وقرآن و احادیث تأکید فراوانی بر این موضوع دارد. اصلی که اگر بیشتر از این در خانواده واجتماع به بعد فراموشی کشیده شود صددر صد خانواده ایده آل واجتماعی با ثبات اخلاقی نخواهیم داشت  ضرورتی که هدف همه انبیاء الهی بود وبندگان خدارا بر این اساس هدایت وراهنمایی می کردند ویکی از ویژگی های مهم امت وآخر الزمان همین مسئله مهم امر به معروف ونهی ازمنکر است.

قرآن در سوره آل عمران آیه 110می فرمایید:                 

 «کُنتُم خَیرَاُمّهٍ اَخرَجَت لنّاسِ تَامُرونَ بِالمَعروف وتَنهَونَ عَن المُنکر وتُومِنونَ بالله »

شما بهترین امتی هستید که بر مردم ظاهر شده اید به شرط آنکه امر به معروف ونهی از منکر کنید

 به سیاق آیه شریفه اگر ما درخانواده یا اجتماع به این فرضیه عمل کنیم دارای بهترین خانواده یا اجتماع هستیم وکسانی که این فرضیه الهی در خانواده واجتماع بروز می دهند آنها بهترین امت به فرموده قرآن می باشند.

امر به معروف یک وظیفه عمومی است:

خداوند در سور توبه درآیه 71می فرماید : « تمام مردم و زنان باایمان نسبت به یکدیگر حق ولایت دارند تایکدیگر را به معروف سفارش کنند و از منکر باز دارند » . در این عصر بسیاری هستند چون این فرضیه ضرر مالی یا جانی به آنها وارد می کند آن را ترک کرده اند ودست روی کلاه خود گذاشته اند و ادعا می کنند که دین دار هستند . امام باقر می فرماید:« افرادی هستند که اگرنماز ضرری به مال ویا جانشان بزنند آن را ترک می کنند وهمان گونه که امر به معروف ونهی از منکر راکه بزرگترین وشریف ترین اجباد است ترک کرده اند »

 در کتاب کنز العمال حدیثی است که معصوم می فرماید: « که اگر گناه مخفیانه انجام شود خطری برای همه مردم ندارد ولی اگر گناه آشکار انجام شود ومردم قدرت برخورد داشته باشند ولی ساکت بمانند خداوند همه را مورد قهر وعذاب خود قرار می دهد ».

وامروزه کسانی که امر به معرف ونهی ازمنکر می کنند وبه شکلی نصیحت کننده هستند مردم آنها را دوست ندارند ولی سیره ائمه معصومین ما برعکس این مسئله بود .امام صادق (ع) می فرماید :« بهترین دوستان من کسی است که عیوب مرا به عنوان هدیه به من تذکر دهد »

 ودر مقابل بعضی ها وقتی آنهار را امر به نیکی ونهی از زشتی می کنیم به فرمایش قرآن می گویند:

 سوره بقره آیه11 : « واِذا قِیلَ لَهُم لاتُفسِدوا فِی الاَرض قالو نَحنُ مُصلِحون »

می گوئیم آقا  یا خانم این عمل زشت است ، در دنیا آخرت سعادت مند نمی شود کسی که که منکری انجام دهد واز معروف فاصله بگیرد . با تکبر وغرور می گوید ما خود مصلحیم واعمال وکردارما تنها به صلاح است.

ایام ایام محرم وعاشورای سید وسالار شهیدانی است که قیام خود را بر اساس این فرضیه الهی قرار داد وتا آخرین لحظه با آن همه شدائد  وسختی ها ومصائبی که هر کدام از آنها کوهی را از پا در می آورد حرکت کرد واسلام ودین الهی وسیره نبوی را زنده کرد وبر تمام انحرافات وفساد ها وکجروی ها خط بطلان کشید وبه همه آزاد مردان جهان فهماند که سعادت وعزت بر پایه رعایت کردن به این فرضیه الهی است .

 به برادرش محمد حنیفه نوشت « من نه از روی خود خواهی ویا برای خوش گذرانی ونه برای فساد وستمگری ازمدینه خارج می شوم بلکه خارج شدن من برای اصلاح مفاسدی است که برای امت جدم پیامبرپیش آمده .  « اُریدُ اَن آمَرَ بِالمَعروف واَنهی عَن المُنکر » وهدفم امر به معروف ونهی ازمنکر است ومی خواهم سنت سیره جدم و پدرم علی مرتضی را زنده نمایم . نتیجه آنکه اگر به این فرضیه خوب عمل شود آثار بسیار خوب در پی خواهد داشت .

اولین اثر اصلاح خود انسان است یعنی اگر کسی این وظیفه را بر خود واجب کند که هر جا لازم باشد امر به معروف ونهی از منکر کندخود او هم اهل معروف می شود واز منکرفاصله می گیرد.

ودوم آن که دراجروپاداشی که خداوند به نیکی ها می دهد اوهم شریک است در حدیث آمده که هر کس مردم را به کار خیرراهنمایی وسفارش کند در پاداش آن شریک می باشد بدون اینکه از اجر عامل کاسته شود .

سوم از قهر وغضب خداوند نجات پیدا می کند . امام علی (ع) می فرماید : هر کس منکری رادید قلباً ناراحت شد همانا از قهر خدا نجات پیدا کرده وتن به سلامت برده است وهرکس بازبان ازکارخلاف نهی منکر کند رستگار می شود و به فوز عظیم چه در دنیا و آخرت می رسد که ازجمله آن شر اشرار و ظالمان و ستمکاران را از خود دور می کنند ولی اگر امربه معروف ونهی ازمنکر ترک شود به تدریج اشرار حاکم خواهند شد وکار به جایی می رسد که هرچه خوبان فریاد زنند پاسخی نمی شنوند .

 به عنوان مثال اگر امروز همه کشورهای اسلامی بر سر اسرائیل غاصب فریاد بزنند در مقابل آن خون خوار ومتجاوز قرار بگیرند اوعقب می کشند وفلسطین را آزاد می کنند ودر آخر به یکی از بهترین آثار وبرکات امر به معروف ونهی ازمنکر اشاره می کنیم وآن هم برکات اقتصادی است .

امروزه نازل نشدن رحمت الهی مسئله ای است که همه ماازآن رنج می بریم سالیان درازی است که در رحمت الهی برروی ما بسته شده ولی تا به حال اگر ذره ای اندیشه وفکر می کردیم که

 علت این خشکسالی ها واحتکارها وگران فروشی ها چیست صدردرصد وضع کنونی بهتر ازاین بود . خداوند درسوره اعراف آیه 96می فرماید : « اگر مردم ایمان آوردند وتقوا پیشه کنند که یکی از مصادیق تقوا امر به معروف ونهی ازمنکر است به طور قطع برکاتی از آسمان وزمین بر آنها خواهیم گشود »

وجود نازنین امام پنجم حضرت باقر(ع) می فرماید : « با امربه معروف ونهی ازمنکر کسب حلال و زمین آباد می شود اگر امروزه با کم فروشی ها ، گران فروشی ها ، ربا خواری ها وحیله گری ها برخورد کنند بازار اصلاح می شود .» اگر امروزه مردم رعایت تقوای الهی کنند وخود وخانواده واجتماع را دعوت به معروف و نهی ازمنکر کنند به فرمایش صریح فرآن برکات آسمانی وزمین نازل می شود به امیدروزی که همه ما در زیر سایه فرضیه الهی حرکت کنیم و سرمشق خود را در  این مسیر انبیا  و اولیاء و حجج الهی بالأخص حضرت سید وسالار شهیدان ابا عبداله الحسین (ع) قرار بدهیم .

   

« حجت الاسلام حاج آقا غلامی »



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » رسم لاله ها ( سه شنبه 89/10/14 :: ساعت 11:37 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

حکومت مرتجع
کرب و بلا
اشاره
« امر به معروف و نهی از منکر واجب فراموش شده »
« امر به معروف و نهی از منکر واجب فراموش شده »
راز آیینهها
ایرانیان مخترع باتری هستند
گزیده ای از زندگینامه سردار شهید نور علی شوشتری
زندگینامه حضرت مهدی(ع)
مقدس ترین شغل خانمها
سلام

>> بازدید امروز: 3
>> بازدید دیروز: 1
>> مجموع بازدیدها: 8616
» درباره من

رسم لاله ها

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب